Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2011

Μηδενισμός


Στο τέλος του τρίτου και στις αρχές του τέταρτου αιώνα μ.χ., είχαμε μια μεγάλη κρίση στην κοινωνία του τότε κόσμου όπου αναζητούσε ένα καινούργιο νόημα. Οι άνθρωποι ζούσαν ένα πανικό και πολλοί ήταν αυτοί που μην μπορώντας να ερμηνεύσουν το τι συνέβαινε έφταναν μέχρι την αυτοκτονία. Ήταν   η εποχή που ο αρχαίος κόσμος είχε τελειώσει και ο άνθρωπος βρίσκεται μπροστά σε ένα κενό. Αυτό
το κενό εκφράστηκε με διάφορους τρόπους τόσο στην τέχνη της απεικόνισης όσο και στα γραπτά που έχουν διασωθεί, ήταν μια τάση μηδενισμού που πρεσβεύει την ολοκληρωτική άρνηση κάθε θεωρητικής ή πρακτικής αξίας. Ο τρίτος και ο τέταρτος μ.χ. αιώνας ήταν μια εποχή που το σκοτάδι είχε αρχίσει να απλώνεται και πολλοί αναζητούσαν το φως μέσα από την γνωριμία τους με τον Χριστιανισμό. Γι’ αυτό και η νέα εποχή που ξεκίνησε τότε είναι ουσιαστικά οι πρώτες μέρες της μαζικής ανάπτυξης του Χριστιανισμού που φτάνει στο  σημείο να εκφραστεί αυτή η αλλαγή  με το διάταγμα του Μεδιολάνου.

Ανάλογα φαινόμενα μηδενισμού  θα αναπτυχθούν και τα επόμενα χρόνια σε κρίσιμες καμπές της Ιστορίας. Στην δική μας περίπτωση τέτοια φαινόμενα αναπτύχθηκαν λίγο πριν την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ενώ στην Δύση τον 18 αιώνα πριν την έκρηξη της βιομηχανικής επανάστασης. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στις μέρες μας και αυτό εκφράζεται με διάφορους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι και ο καθημερινός βανδαλισμός που υφίσταται οι τοίχοι και οι ενημερωτικές πινακίδες, όπως η εικονιζόμενη. Είναι μια από τις ενημερωτικές πινακίδες που έχουν τοποθετηθεί στις Καμάρες με ενημερωτικά στοιχεία για το μνημείο και την ιστορία του, κάποιος θεώρησε σκόπιμο να «εμπλουτίσει» το περιεχόμενο γράφοντας δύο αριθμούς που μόνο για τον ίδιο και την παρέα του έχουν κάποιο νόημα, για τους υπόλοιπους είναι ένα τίποτα, μια μουτζούρα.

Η λύση του να περνάει κάποιος να τα σβήνει μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει καθώς οι γράφοντες είναι περισσότεροι και πιο γρήγοροι από τους καθαριστές. Αλλού βρίσκεται η απάντηση σε αυτό το τόσο μεγάλο πρόβλημα, που δεν είναι αγγίζει μόνο την αισθητική, αλλά κύρια την ψυχολογία της κοινωνίας μας.