Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Νοικοκυροσύνη


Ένας απλός περίπατος θα σου δώσει εικόνες από τα χόρτα που έχουν θεριέψει  μέχρι την εγκατάλειψη που υπάρχει στο οδικό δίκτυο και στα δημόσια κτήρια. Θα μπορούσε εδώ να αντιτάξει κανείς ότι είναι θέμα έλλειψης χρημάτων οπότε εξ αντικειμένου προκύπτει αυτή η εικόνα της εγκατάλειψης. Σε ένα βαθμό είναι έτσι, μήπως όμως είναι και μια καλή δικαιολογία; Όλη αυτή η κατάσταση μας θυμίζει την νοικοκυρά που για να αποφύγει το μαγείρεμα επιλέγει καθημερινά να ταΐζει την οικογένειά της με έτοιμο φαγητό από κάποιο ταχυφαγείο. Όσο υπάρχουν χρήματα το σύστημα αποδίδει, υπάρχει ποικιλία στο φαγητό οπότε κανείς δεν παραπονιέται για την τεμπελιά της. Όταν όμως τα χρήματα μειώνονται και δεν επαρκούν για έτοιμο φαγητό καθ εκάστην, τότε αρχίζουν τα μπαίνουν ζητήματα. Ζητήματα τα οποία συνίσταται στην απουσία ενδιαφέροντος από την πλευρά της νοικοκυράς να μαγειρέψει….  Σε αυτές τις περιπτώσεις βέβαια δεν έχει κανείς την απαίτηση από τη νοικοκυρά – πολλώ δε αν είναι και εργαζόμενη – να παρασκευάσει δύσκολα φαγητά, όπως είναι ο μουσακάς ή το παστίτσιο, αλλά μια φασολάδα ή μια μακαρονάδα δεν είναι κάτι ακατόρθωτο…

Ε, λοιπόν οι δημοτικοί μας άρχοντες, - προς το παρόν να εξαιρέσουμε τους νεοεκλεγέντες οι οποίοι ένεκα Καλλικράτη ακόμη δεν έχουν καταλάβει το τι τους βρήκε- , μας δίνουν αυτή την εντύπωση, δηλαδή της νοικοκυράς που δεν ξέρει ή δεν θέλει, ούτε μια ομελέτα να φτιάξει, με το επιχείρημα ότι δεν φτάνουν τα χρήματα για έτοιμο φαγητό. Αντί λοιπόν να σηκώσουν τα μανίκια και να ετοιμάσουν , οι δημοτικοί μας άρχοντες, «φαγητό» με ό,τι βρίσκεται στο ντουλάπι, επιλέγουν το εύκολο και ανέξοδο, σταυρώνουν τα χέρια και δηλώνουν με ύψος βαρύ και ασήκωτο – του είδους δεν σηκώνω αμφιβολίες γι’ αυτό που λέω – ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα λόγω έλλειψης χρημάτων και προσωπικού….

Φέτος η Καβάλα – και όχι μόνο – κινδυνεύει να πνιγεί στα χόρτα και οι παραλίες να μείνουν ως έχουν, χωρίς καθαρισμό, τέντες, καρέκλες και τα σχετικά, είτε ελλείψει χρημάτων, είτε λόγω καθυστερήσεων στις προσλήψεις. Και καλούμαστε στωικά να δεχθούμε αυτή την κατάσταση. Μέσα σε όλα βέβαια περιμένουμε από εβδομάδα και την επίσκεψη του οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου ο οποίος ελπίζουμε να μην τρομάξει με τα χόρτα, τα οποία σχηματίζοντας ζούγκλα, κινδυνεύουν να ζώσουν την πόλη.

Τι θα θέλαμε; Να δούμε το προσεχές σαββατοκύριακο, όλα τα μέλη του δημοτικού συμβούλιου με επικεφαλής τον δήμαρχο και να τους ακολουθούν χιλιάδες πολιτών,  να βγαίνουν έξω για να καθαρίσουν την πόλη και τις ακτές και αυτό να επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα μέχρι να βρεθούν χρήματα και προσωπικό. Είναι ουτοπικό όνειρο; Μπορεί. Πώς όμως να πιστέψουμε όλους αυτούς που μας λένε ότι θέλουν να σώσουν την πόλη, όταν αδυνατούν να προσφέρουν το ελάχιστο, κι αυτό δεν είναι άλλο από  μια γενική καθαριότητα. Ας αποδείξουν πρώτα την νοικοκυροσύνη τους και μετά ας μιλήσουμε και για ποιο σύνθετα ζητήματα όπως αυτά της ανάπτυξης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΔΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΔΕΞΙΑΣ


Πολλοί συνάνθρωποι μας, που δεν είναι τυφλωμένοι  από την κομματική νομιμοφροσύνη ναι μεν απεχθάνονται το σύστημα, αλλά φερόμενοι με παραλογισμό στην αντίδραση τους, αντί να ενισχύσουν  τις αντικαθεστωτικές οργανώσεις, κοινοβουλευτικές ή μη, πράττουν ακριβώς το αντίθετο και παρακολουθούν αμέριμνοι την ελεύθερη πτώση τους στα δίχτυα της ακροδεξιάς, δίχως να νοιάζονται, δυστυχώς, αυτοί οι δήθεν  «ψαγμένοι»  του γλυκού νερού, για το ανοικοδόμητο πλέγμα των εσωτερικών συγκρούσεων τους.
Όπου από τη μια πλευρά επιδίδονται σε αντικαθεστωτικές ασκήσεις στο πεδίο των φραστικών βολών, οι σπαθοφόροι του πατριωτισμού και από την άλλη αυτοακυρώνονται, μόλις επιχειρούν να συζεύξουν τη θεωρία και την πράξη τους, λυγίζουν υπό το βάρος της φιλοκαρατζαφερικής προπαγάνδας και προτιμούν τι μη χείρον βέλτιον, ερχόμενοι ωστόσο σε ρήξη με την πραγματικότητα, μια πραγματικότητας που όσο πικρή κι αν είναι καλεί σε συναγερμό τις εφησυχασμένες συνειδήσεις των αγνών πατριωτών, διαλύει τις ψευδαισθήσεις για το ρόλο του ΛΑΟΣ, εστιάζει, λόγω των δραματικών περιστάσεων, τις συμπάθειες των αφανάτιστων ανθρώπων αλλού, πέρα από τα όρια της κοινοβουλευτικής πανίδας στην οποία αναπτύσσονται με ανησυχητικό ρυθμό, οι πλέον  αποτρόπαιες πλευρές της πολιτικής, εξαφανισθέντων ταυτοχρόνως των νηφάλιων  φωνών, ώστε να εξαπλωθεί ευχερώς η σαπίλα διαπερνώντας τα τοιχώματα των γερών οργανισμών.
Παίζοντας το διπλό παιχνίδι του ο Καρατζαφέρης, στηριζόμενος στην κεκτημένη ταχύτητα της επίδρασης του στο σώμα του πατριωτών, πότε υμνεί το καθεστώς με διάφορα προσχήματα και πότε πάει κάτι να σιγοψιθυρίσει, κάπως  να διαφοροποιηθεί όσο του επιτρέπεται ασφαλώς από τις  υποδείξεις άνωθεν και όσο αυτή  η προσαρμοστικότητα  της ελαστικής ηθικής του συγκρατεί τη βάση του ΛΑΟΣ από τη διάλυση της.
Δοθείσης της υποφώσκουσας αντίδρασης στις τάξεις του ΛΑΟΣ, για την ένταξη του Καρατζαφέρη στο μνημονιακό μέτωπο, δεν αποκλείεται στο κοντινό μέλλον να συσσωρευτούν τα νέφη που προμηνύουν τις προσχωρήσεις πολλών  στελεχών του, στ΄ άλλα οχήματα.
Αυτές οι αναταράξεις  στο ΛΑΟΣ που «θάβονται» από το ΜΜΕ για ευνόητους λόγους, μπορεί να θέτουν εν αμφιβόλω τη μεταγενέστερη διεισδυτικότητα του Καρατζαφέρη στους κόλπους των αναποφάσιστων, αλλά πάλι η παραμονή του αληθινού ποσοστού και όχι του κατασκευασμένου, είναι δυσεξήγητη, τι περισσότερο να πω…
Το ΛΑΟΣ έχοντας στο δυναμικό του το ετερόκλιτο πλήθος ανθρώπων, από νεοειδωλολάτρες ως χριστιανούς, οι οποίοι ζητούν τον υποβιβασμό της Π. Διαθήκης συνεχίζει να παριστάνει το φρουρό της ορθοδοξίας, όταν το παρελθόν των προσβεβλημένων  στελεχών του, υποχρεώνει σε αναδίπλωση τους αφελείς με εκκλησιαστικό φρόνημα ψηφοφόρους του.
Με την ξερή παράθεση των γεγονότων καταρρίπτεται ο ισχυρισμός περί της φιλοεκκλησιαστικότητας του ΛΑΟΣ και δε χρειάζεται να διαθέτουμε την ιδιοφυία του Αϊνστάιν για να αντιληφθούμε τις επιδιώξεις του Καρατζαφέρη από την αρχή κιόλας. Από  το σταθμό του Καρατζαφέρη παρελαύνει ο κάθε αυτοχειροτόνητος αναμορφωτής της πίστης μας, που φθάνει σε σημείο να ιεροσυλεί χάριν του εθνικισμού του, της ελληνολατρείας σε νεοεποχίτικη εκδοχή σύμφωνα με τις επιθυμίες των εκκλησιομάχων.
Αν αγαπούσαν την εκκλησία εμπράκτως, σε βάθος, οι εκπρόσωποι του ΛΑΟΣ, που φορούν τα προσωπεία της ευσέβειας, τότε θα ΄καναν χρόνια να πατήσουν στις τηλεοπτικές εκπομπές, θα ξεχνούσαν το χρώμα, τη μυρωδιά των πρωτοσέλιδων, των κοσμημένων με πρώτη –πρώτη την αφεντιά τους και να ΄στε βέβαιοι γι΄ αυτό. Σιγά μην άφηναν οι εκκλησιομάχοι που έκοψαν επίτηδες την εκπομπή «Αρχονταρίκι» μέσα από τα κανάλια τους, να διατρανωθεί  η πίστη μας και σφάλλουν οι ελπίζοντες στην πολυφωνία της τηλεόρασης.
Έχει καταντήσει ανέκδοτο η περιβόητη πολυφωνία της τηλεόρασης με τα συμβαίνοντα σε καθημερινή βάση και που μαρτυρούν πόσο ανθεί η επένδυση των επιτήδειων στα πατριωτικά συναισθήματα του κόσμου. Την τιμητική τους στα κανάλια έχουν οι φορείς του «ελεγχόμενου» πατριωτισμού που αναμειγνύουν τα πάντα για να αυξήσουν το ακροατήριο τους,  προσποιούμενοι τις λευκές περιστερές όταν το παρελθόν τους, δικαίως, υφίσταται το ξεψάχνισμα της έρευνας.

Μ.ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ

Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

Κέντρο Ιστορικών Οθωμανικών Σπουδών: «Έκθετο τέκνο» για την ελληνική κυβέρνηση


Όλα τα συναρμόδια υπουργεία αρνούνται ακόμη και την ύπαρξή του



Τι συμβαίνει τελικά με το Κέντρο Ιστορικών Οθωμανικών Σπουδών; Υπάρχει ή δεν υπάρχει; Για την τουρκική κυβέρνηση σαφώς και υπάρχει και ήδη έχει ξεκινήσει την λειτουργία του. Εξάλλου αυτός δεν ήταν και ένας από τους κύριους λόγους της επίσκεψης του υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου τον περασμένο Μάρτιο στην Καβάλα; Ο τουρκικός Τύπος δεν ήταν αυτός που μας έδωσε την είδηση και τις λεπτομέρειες για την λειτουργία του; Σαφώς και η απάντηση είναι θετική. Όπως επίσης, το εν λόγω κέντρο που λειτουργεί στο Ιμαρέτ, υπάρχει και για το Ινστιτούτο Μωχάμεντ Άλη το οποίο το φιλοξενεί στους χώρους του. Αλήθεια, πώς αλλιώς θα μπορούσε να βρεθεί επί ελληνικού εδάφους; Επιπλέον το έντυπο υλικό για την λειτουργία του κέντρου εκδόθηκε και  διακινείται από το εν λόγω Ινστιτούτο.

Για την Τουρκία και το Ινστιτούτο Μωχάμεντ Άλη λοιπόν, υπάρχει και ήδη λειτουργεί το Κέντρο Ιστορικών Οθωμανικών Σπουδών, δεν συμβαίνει  όμως το ίδιο με την Ελληνική κυβέρνηση!!! Για την επίσημη Ελληνική Πολιτεία είναι ανύπαρκτο το «Κέντρο Ιστορικών Οθωμανικών Σπουδών» αφού δεν υπάρχει γνώση για το πώς και κάτω από ποιες συνθήκες λειτουργεί. Κι αυτό δεν το δηλώνει ένας αλλά τρείς υπουργοί, οι πλέον σχετικοί με το αντικείμενο. Αν αυτό δεν είναι ένα ακόμη εξωφρενικό στοιχείο στην αλληλουχία των παράδοξων γεγονότων που συνδέονται με την ίδρυση και τη λειτουργία αυτού του κέντρου, τότε τι είναι; Μια λειτουργία η οποία θα τολμούσαμε να πούμε ότι διέπεται από «πειρατικά» χαρακτηριστικά, τα οποία δεν είναι ξένα προς τις ακολουθούμενες πρακτικές της τουρκικής διπλωματίας.

Επί της ουσίας ο αρμόδιος υπουργός Εξωτερικών Δημήτριος Δρούτσας, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου και ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης δηλώνουν με τον πλέον επίσημο τρόπο ότι αγνοούν την ύπαρξή του, οπότε αδυνατούν να δώσουν και οποιαδήποτε πληροφορία για την λειτουργία του!!!

Πιο συγκεκριμένα μετά τα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα του «Χ» και τα όσα ακολούθησαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο των Αθηνών, τρείς βουλευτές του ΛΑΟΣ οι, Άδωνις Γεωργιάδης, Αθανάσιος Πλεύρης και Ιωάννης Κοραντής κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς τους τρείς υπουργούς που αναφέραμε ζητώντας στοιχεία για την λειτουργία του εν λόγω κέντρου στην Καβάλα.

Ο κ. Δρούτσας συγκεκριμένα απάντηση ότι «Σε ότι αφορά το Κέντρο Ερευνών Οθωμανικής Ιστορίας δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά σε εκείνη των συναρμόδιων υπουργείων» ωστόσο αναγκάζεται να προβεί σε μια γενική αναφορά  - για να μην φανεί ότι αγνοεί τελείως το θέμα – λέγοντας ότι «Στο μέτρο πάντως, που το Υπουργείο Εξωτερικών θα μπορούσε να συνεισφέρει στην ενημέρωσή τους, σημειώνεται ότι η συνεργασία του Ινστιτούτου Μεχμέτ Αλή Πασά με το πανεπιστήμιο Bahscesehir εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσεων και συνεργασιών του εν λόγω Ινστιτούτου με διάφορα ακαδημαϊκά ιδρύματα και πανεπιστήμια (μεταξύ των οποίων το Εθνικό Πολιτιστικό Κέντρο της Αιγύπτου, την βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας και πανεπιστήμια όπως αυτά της Οξφόρδης, του Κέϊμπριτζ, της Νέας Υόρκης κ.ο.κ. αλλά και εγχώρια πανεπιστήμια όπως λ.χ. της Πελοποννήσου).
Στην συνέχεια ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης απαντάει ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία που έθεσαν υπόψη μας οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, αναφορικά με την ίδρυση Κέντρου Οθωμανικής Ιστορίας στην Καβάλα, σας γνωρίζουμε ότι τα αναφερόμενα στην ερώτηση δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αλλά σε αυτές των συνερωτώμενων Υπουργείων»!!!

Και ποια είναι τα συνερωτώμενα υπουργεία μας φυσικά το ΥΠΕΞ που προαναφέραμε το τι απάντησε και το Παιδείας!!! Ιδού και η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας δια της υπουργού κ. Διαμαντοπούλου: «Σας κάνουμε γνωστό ότι δεν υφίσταται Ερευνητικό Κέντρο με την επωνυμία «Κέντρο Ερευνών Οθωμανικής Ιστορίας» υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων»!!!

Μετά απ’ όλα αυτά να υποθέσουμε ότι μας κοροϊδεύει η Ελληνική Κυβέρνηση; Να υποθέσουμε ότι δεν γνωρίζει τι γίνεται στην Καβάλα; Μάλλον το δεύτερο. Όπως προκύπτει δυστυχώς έχει στηθεί στην Καβάλα ένα κέντρο επέκτασης του νέο-οθωμανισμού ενε αγνοία της Ελληνικής Πολιτείας!!!

Κειμήλιο 100 χρόνων αντικρίζει το φως της δημοσιότητας!


Ετήσιο εικονογραφημένο εγκυκλοπαιδικό ημερολόγιο με υλικό και πληροφορίες που αφορούν και την περιοχή μας.


Οι στήλες του «Χ», παραδοσιακά δείχνουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία στην αξία του έντυπου λόγου και του ποιοτικού βιβλίου γενικότερα. Πολύ δε περισσότερο, όταν αυτό ανασύρεται από το σκονισμένο χρονοντούλαπο της ιστορίας και αφορά και τη δική μας περιοχή, δίνοντας στον ιστορικό ερευνητή του παρόντος πολλές και χρήσιμες πληροφορίες.

Ένα τέτοιο πολύτιμο βιβλίο, δετό με μετάξινη κλωστή αλλά ημικατεστραμένο από την πολυχρησία και το χρόνο, έφερε και παρουσίασε στην εφημερίδα μας γνωστός μας συμπολίτης. Αφορά εικονογραφημένο ημερολόγιο του έτους 1911, τυπωμένο σε τυπογραφείο του Γαλατά της Πόλης. Μάλιστα μας έκανε εντύπωση ότι το εξώφυλλό του είναι τοποθετημένο πάνω σε παλιό επίσης εξώφυλλο άλλου παλιού βιβλίου Γαλλικής γλώσσας της εποχής, κάποιου καθηγητή Χατζηγεωργίου. Η ύλη του είναι ποικίλη και ενδιαφέρουσα. Αναφέρεται στα τεχνολογικά επιτεύγματα της εποχής εκείνης, σε ρήσεις επιφανών ανδρών, σε επιστημονικά άρθρα, σε κοινωνικοπολιτικά θέματα καθώς και σε ενδιαφέρουσες ιστορικές αναφορές. Τέλος περιέχει και ενδιαφέρουσες διαφημίσεις εταιριών, επιχειρήσεων και Τραπεζών, που μόνο στο πρώτο τους βλέμμα εκπλήσσουν. Μεταξύ αυτών και το Βιβλιοχαρτοπωλείο «Ήλιος» της πόλης μας, το οποίο θεωρείται ιστορικό για την ευρύτερη περιοχή από τα παλαιότερα της Ελλάδος. Εξέχουσα πάντως θέση στις σελίδες του κατέχει και ολοσέλιδο άρθρο για τη λειτουργία του Ιμαρέτ εκείνη την εποχή με πολλές λεπτομερείς αναφορές.

Αυτό όμως που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στον αναγνώστη, είναι ότι στο συγκεκριμένο ετήσιο «Ημερολόγιο», διατηρούσε πολλούς συνδρομητές στην πόλη της Καβάλας και στο νησί της Θάσου. Μάλιστα πολλά ονόματα, που σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν στην εποχή μας ως ζώντες απόγονοι, παρατίθενται στο τέλος των σελίδων και έχουν τη δική τους σημειολογική αξία για την τοπική ιστορία. Όμως και σε διάφορα άλλα μέρη της ευρύτερης περιοχής μας όπως η Ανατολική Θράκη και η Μ. Ασία, καθώς και σε άλλες εστίες Ελληνισμού όπως το Κάιρο, η Ιερουσαλήμ, ο Αίνος, η Βαλτιμόρη, η Ν. Αφρική, η Ελβετία κα φαίνεται ότι υπάρχουν τακτικοί συνδρομητές, των οποίων τα ονόματα επίσης αναγράφονται.

Τέλος αρκετά ιστορικά στοιχεία και για τα καπνικά πράγματα της περιοχής μπορούν να σταχυολογηθούν μέσα από τις σελίδες αυτού του πολύτιμου τόμου των 400 σελίδων, που δεν ξεπερνά σε διαστάσεις τα 12 επί 17 εκατοστά και τα οποία θεωρούμε ότι θα πρέπει να τύχουν μιας ενδελεχούς επιστημονικής μελέτης από τα Γενικά Αρχεία του κράτους, εφ’ όσον βέβαια τα ίδια μας το ζητήσουν.

                                                                     ΒΕΡΟΝΙΚΗ







Κατανυκτική λειτουργία στον Αγ. Γεώργιο Βρανοκάστρου


Οι χαμηλές θερμοκρασίες, η υγρασία και η βαριά συννεφιά δεν στάθηκαν εμπόδιο για τους πιστούς του Παγγαίου να λειτουργήσουν, το περασμένο Σάββατο το πρωί, την ερειπωμένη και γκρεμισμένη, αλλά φορτωμένη με τόσες μνήμες, εκκλησία του Αγ. Γεωργίου του Βρανοκάστρου. Μια από τις πιο παλιές – η πρώτη οικοδόμηση ανάγεται στον 6ο αιώνα και η δεύτερη στον 11ο αιώνα – εκκλησία της περιοχής η οποία καταστράφηκε το 1763 από τους Τούρκους που έκαψαν τη μονή και έσφαξαν τους 150 περίπου μοναχούς, πριν συνεχίσουν το καταστροφικό τους έργο στην γειτονική μονή της Παναγίας της Εικοσιφίνισας. Η μονή έμεινε κατεστραμμένη και από το χρόνο καλύφθηκε από τα χώματα και την βλάστηση, ωστόσο ζούσε στην μνήμη των ντόπιων της περιοχής. Μέχρι που το 1995 ήρθε η αρχαιολογική σκαπάνη του Νίκου Ζήκου και ανέδειξε τα ερείπια του μοναστηριού.

Πλήθος πιστών συνέρευσαν για την λειτουργία το περασμένο Σάββατο για να τιμήσουν τόσο τον Άγιο, προστάτη του Παλαιοχωρίου, Γεώργιο αλλά και τους νεομάρτυρες που έπεσαν σε εκείνα τα χώματα για την Πίστη τους και την πατρίδα τους. Η λειτουργία και στη συνέχεια το μνημόσυνο για τους νεκρούς μοναχούς τελέστηκε σε κατανυκτική ατμόσφαιρα με την συνοδεία των ύμνων που έψαλαν καλλίφωνοι ψάλτες υπό τη διεύθυνση του μουσικολογιωτάτου μοναχού π. Δανιήλ από την αδελφότητα των Δανιηλαίων στα Κατουνάκια του Αγ. Όρους. Μετά το πέρας της λειτουργίας ο π. Θεοχάρης Καλπάκογλου αναφέρθηκε σε όσα στοιχεία είναι γνωστά για την ιστορία του μοναστηριού και το πλήθος των θαυμάτων του Αγίου Γεωργίου. Στη συνέχεια ο π. Δανιήλ μιλώντας σημείωσε ότι είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για τον ίδιο που μετείχε στην λειτουργία γιατί από μικρό παιδί – κατάγεται από το Παλιοχώρι - άκουγε γι’ αυτό το μοναστήρι και τώρα του δόθηκε η ευκαιρία να το επισκεφτεί και να λειτουργήσει. Ευχήθηκε μάλιστα η αρχαιολογική σκαπάνη γρήγορα να συνεχίσει το έργο της και στο περίβολο τη μονή για να αναδείξει και τα υπόλοιπα τμήματα καθώς και τους τάφους του μαρτύρων μοναχών.


Ωστόσο αξίζει να σημειώσουμε ότι αν και έχουν περάσει 16 χρόνια από την ανασκαφή δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια για την αναστήλωση και την προστασία των ερειπίων. Το αποτέλεσμα είναι τα καιρικά φαινόμενα να έχουν δημιουργήσει εκτεταμένη φθορά στα τοιχία και να έχουν σχεδόν εξαφανίσει τις αγιογραφία και τον διάκοσμο που αποκαλύφθηκε. Στο παρελθόν οι κάτοικοι ζήτησαν από την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων να κατασκευαστεί ένα στέγαστρο – όπως αυτό που υπάρχει στους Φιλίππους – για να προστατευθούν τα ευρήματα – αλλά το αίτημα δεν ικανοποιήθηκε. Ωστόσο παραμένει μια επιτακτική ανάγκη. Ο χώρος επίσης απειλείται συνεχώς από την πλούσια βλάστηση του Παγγαίου και προχθές για να μπορέσει τα τελεστεί η λειτουργία παρενέβη ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Παγγαίου Τάκης Ηλιάδης για τον καθαρισμό και τον ευπρεπισμό του χώρου.

Στην Καβάλα 18 έως 20 Μαϊου ο Οικουμενικός Πατριάρχης


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, θα συμμετάσχει στις εορταστικές και λατρευτικές εκδηλώσεις για τη μνήμη της Ισαποστόλου Αγίας Λυδίας της Φιλιππησίας

Ως μοναδική ευκαιρία προβολής του τόπου χαρακτήρισαν ο Σεβασμιότατος κ.κ. Προκόπιος, ο Αντιπεριφερειάρχης Αρχέλαος Γρανάς και ο Δήμαρχος Κωστής Σιμιτσής, την έλευση του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στην Καβάλα.

«Είναι μεγάλη στιγμή και συγκίνηση και ευχαριστούμε τον Παναγιώτατο που ανταποκρίθηκε με μεγάλη αγάπη και προθυμία στην πρόσκληση που του απηύθυναν πέρυσι οι φορείς της πόλης, του Νομού και της Περιφέρειας και έρχεται τώρα για να μας μεταδώσει τον λόγο του Θεού» τόνισε αρχικά ο κ. Σιμιτσής στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου που παραχωρήθηκε με στόχο να ανακοινωθεί το πρόγραμμα της επίσκεψης.

Ο Αντιπεριφερειάρχη κ Αρχέλαος Γρανάς μιλώντας για την ανάληψη της διοργάνωσης και από την Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας, σημείωσε πως ο ερχομός του κ.κ. Βαρθολομαίου είναι ένα εξαιρετικό γεγονός για την περιοχή μας.

«Από την δική μας πλευρά συμμετέχουμε διαμορφώνοντας τις τελευταίες στιγμές τον εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο του Συνεδριακού Κέντρου της Λυδίας.  Στην υποδοχή θα είναι παρών και ο Περιφερειάρχης κ. Γιαννακίδης για να τιμήσουμε τον Πατριάρχη όπως του αρμόζει και να υποστηρίξουμε την Μητρόπολη και τον Δήμο.

Ο Σεβασμώτατος Μητροπολίτης κ.κ Προκόπιος με τον μελίρρυτο λόγο του παρουσίασε εκτενώς το πρόγραμμα των εκδηλώσεων σημειώνοντας πως «αφορμή για την έλευση του Οικουμενικού Πατριάρχου υπήρξε το γεγονός των εγκαινίων του Σύγχρονου Συνεδριακού Κέντρου στο Βαπτιστήριο της Αγίας Λυδίας.
Οι αιτίες όμως ήταν βαθύτερες. Ήταν πόθος και προσδοκία όλων των καβαλιωτών να έρθει και στην πόλη μας. Έπρεπε να έρθει ανάμεσά μας με δεδομένο το άλλο αναμφισβήτητο γεγονός, ότι η πλειοψηφία των κατοίκων είναι οι αδελφοί μας που βίαια ξεριζωθήκαν από τις πατρογονικές εστίες τους, στην Μικρά Ασία, τον Πόντο, την Θράκη και βρήκαν φιλόξενο χώρο να εγκατασταθούν στον τόπο μας γινόμενοι αιμοδότες και συμβάλλοντας στην ανάπτυξή του, μεταφέροντας και όλη την πνευματική και πολιτιστική κληρονομιά που είχαν εκεί όπου ζούσαν».


Το πρόγραμμα της επίσκεψης του κ.κ. Βαρθολομαίου

Η άφιξη του Οικουμενικού Πατριάρχη έχει οριστεί για τις 4μμ της Τετάρτης 18 Μαϊου στο αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Χρυσούπολης, όπου θα του γίνει επίσημη υποδοχή.  Αμέσως μετά ο κ. Βαρθολομαίος θα σταθεί καθ΄ οδόν στη Νέα Καρβάλη, για να προσκυνήσει το σκήνωμα του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου στον ομώνυμο Ναό.  Η επίσημη, παλλαϊκή υποδοχή του θα πραγματοποιηθεί λίγο αργότερα, στην κεντρική πλατεία της Καβάλας (Πλατεία Ελευθερίας) –με τη σχετική προσφώνηση  κι αντιφώνηση- κι από εκεί με τη συνοδεία του κλήρου της πόλης, των εκπροσώπων των Αρχών και του λαού θα μεταβεί πεζή στον Καθεδρικό Ναό του Αποστόλου Παύλου για την επίσημη δοξολογία (γύρω στις 6 το απόγευμα). 
Κατά τη δεύτερη μέρα της παρουσίας του κ. Βαρθολομαίου στην Καβάλα ξεχωρίζει η ανακήρυξή του σε επίτιμο δημότη του δήμου Καβάλας (η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο), όπως και η αναγόρευσή του σε επίτιμο Διδάκτορα του ΤΕΙ Καβάλας, σε σχετική τελετή που θα φιλοξενηθεί στο ΤΕΙ.

Η τελευταία μέρα της επίσκεψης του Πατριάρχη είναι και η πιο βεβαρημένη από πλευράς προγράμματος:
Καθώς την Παρασκευή 20 Μαΐου τιμάται η μνήμη της ισαποστόλου Λυδίας (της πρώτης Ευρωπαίας που βαφτίστηκε Χριστιανή από τον Απόστολο Παύλο, στους Φιλίππους), ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα χοροστατήσει το πρωί σε Πατριαρχική Χοροστασία και θα προεξάρξει σε Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία, όπου θα συλλειτουργήσει και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.  Το μεσημέρι θα παρακαθίσει σε γεύμα που παραθέτει προς τιμήν του ο Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Προκόπιος, ενώ για το απόγευμα έχουν προγραμματιστεί τα εγκαίνια του Συνεδριακού Κέντρου «Ο Απόστολος Παύλος», στη Λυδία Καβάλας (πρώην δήμος Φιλίππων).  Αμέσως μετά τα εγκαίνια θα ακολουθήσει η έναρξη του Διεθνούς Διαχριστιανικού Συνεδρίου (που έχει οργανώσει η Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου) με θέμα «Παύλος – Φίλιπποι. Δυο Χιλιετίες.  Το ευρωπαϊκό όραμα του Αποστόλου των Εθνών».  Παράλληλα με το Συνέδριο, θα λειτουργεί στον ίδιο χώρο και έκθεση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για τις ελληνορθόδοξες εκκλησίες της Κωνσταντινούπολης.

Στη διάρκεια της τριήμερης επίσκεψής του στην Καβάλα, ο κ. Βαρθολομαίος θα έχει συναντήσεις με τους επικεφαλής της Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης και της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, του Επιμελητηρίου Καβάλας, αλλά και εκπροσώπους άλλων φορέων, ενώ θα παρακαθίσει σε επίσημα γεύματα και δείπνα που θα παρατεθούν προς τιμήν του.

Έρχεται στην Καβάλα ο Ηλίας Ανδριόπουλος


Μίλησε στο "Χ" για τις "διαδρομές και τους προσανατολισμούς του"

Έρχεται σήμερα στην Καβάλα ο Ηλίας Ανδριόπουλος, καλεσμένος του Συνδέσμου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών για να τιμηθεί για το έργο και την προσφορά του στο ποιοτικό Ελληνικό τραγούδι και φυσικά για να παραστεί ίδιος στη συναυλία που θα δοθεί προς τιμήν του από το χορωδιακό τμήμα της Στέγης "Συν-ωδή-πόροι". Τη Δευτέρα το βράδυ βρέθηκε στις Σέρρες, στα πλαίσια μεγάλης περιοδείας που πραγματοποιεί σε διάφορες πόλεις της χώρας και τιμήθηκε από το σύλλογο "Ορφέας" και το χορωδιακό του σχήμα, συνοδεία γνωστής Αθηναϊκής ορχήστρας. Το "Χ" βρέθηκε στη γειτονική πόλη και συνομίλησε με τον επιφανή μουσικοσυνθέτη.

"Επ ουδενί τρόπο δεν αρέσκομαι στον χαρακτηρισμό παγκόσμιος ή διεθνής - χαρακτήρα που μου προσήψαν οι εδώ φίλοι του συλλόγου Ορφέας - και ας έχει αυτό να κάνει με τις μεγάλες μου περιοδείες σ΄ όλη την Ευρώπη και την απήχηση που είχαν. Όντως οι συναυλίες στο Λονδίνο, την Κολωνία, στο Παρίσι, την Ελβετία αλλά και αλλού, αποτελούν σημαντικό μέρος της ζωής μου. Όμως αυτό δεν μου επιτρέπει να αναγνωρίζομαι ως παγκόσμιος, αφού ο σκοπός του δικού έργου είναι η ανιδιοτελής συνεισφορά μου στο ποιοτικό Ελληνικό τραγούδι". Κάπως έτσι άρχισε να μας μιλάει ο κ. Ανδριόπουλος και ήταν ευχάριστος, μειλίχιος και γλαφυρός στο λόγο του.

"Φυσικά και αισθάνομαι ευτυχής που με καλούν σε διάφορες πόλεις της χώρας για να με τιμήσουν για το έργο μου και προσπαθώ να ανταποκριθώ πάντα με χαρά και ευχαρίστηση. Παράλληλα αισθάνομαι ευτυχής που αυτό γίνεται επειδή το έργο μου αναγνωρίζεται ως διαχρονικό και χωρίς φθορές στο χρόνο. Σήμερα θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργείται έργο που να αντέχει στο χρόνο. Μη ξεχνάτε εξ άλλου ότι ζούμε στην εποχή όπου κατακλυζόμαστε από λογιών - λογιών σκουπίδια. Κάνουμε προσπάθειες για να τα προσπερνάμε χωρίς τραύματα".
"Θεωρώ πολύ σημαντικό σταθμό στη μουσική μου διαδρομή, όλες μου στις συναυλίες που ξεπερνούν κατά πολύ τις 100, όμως ξεχωρίζω αυτές που έδωσα στην Αρχαία Ολυμπία το 1998, στο Λονδίνο παλαιότερα με συνοδεία επιφανούς φιλαρμονικού σχήματος, πρόσφατα πριν από λίγα χρόνια στο Ηρώδειο και τέλος στους Δελφούς σε μια αξέχαστη και πρωτόγνωρη εμπειρία".
" Με τον μαέστρο σας, τον πολύ αξιόλογο χοράρχη κ. Κατιώνη που όπως μαθαίνω κάνει εξαιρετική δουλειά, μιλάω τακτικά τον τελευταίο καιρό και είμαι ενημερωμένος για τη βραδυά που ετοιμάζετε προς τιμήν μου στην Καβάλα και βέβαια για τις προσπάθειες που καταβάλει ο ΣΦΓΤ για τον πολιτισμό της πόλης σας".    

Γεωργία Μπακάλη για «επιστολή» Κωστή Σιμιτσή


Ουδέποτε έλαβα τέτοια επιστολή!


Απάντηση στον ισχυρισμό του δημάρχου Καβάλας σχετικά με τα αρχεία του Μουσείου Καπνού


Με αφορμή τα όσα υποστήριξε ο δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας στην συζήτηση για το αρχείο του Μουσείου Καπνού αλλά και σε επιστολή του προς το «Χ» την οποία και δημοσιεύσαμε χθες, λάβαμε την απάντηση της ερευνήτριας του ΑΠΘ Γεωργίας Μπακάλη. Απέναντι στους ισχυρισμούς του κ. Σιμιτσή ότι απέστειλε επιστολή με την οποία της γνώριζε ότι έχει δυνατότητα να πάρει αντίγραφα των αρχείων που την ενδιαφέρουν η κ. Μπακάλη απαντάει πολύ απλά ότι ποτέ δεν έλαβε την επιστολή του – που όπως σημειώσαμε και σε άλλη στήλη στην σελίδα 3 – όσο και αν αναζητήσαμε δεν την βρήκαμε, αφού το γραφείο του δεν μας την παρέδωσε.

Αναλυτικά η επιστολή της κ. Μπακάλη έχει ως εξής:

Προς την εφημερίδα ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ
Αξιότιμε κύριε Διευθυντή,
Με πολύ μεγάλη έκπληξη αλλά και πολλή χαρά πληροφορήθηκα ότι ο δήμαρχος κ. Σιμιτσής μου είχε στείλει επιστολή, στην οποία μου παραχωρούσε το δικαίωμα να δω τα αρχεία του Μουσείου Καπνού˙ μεγάλη έκπληξη, διότι ουδέποτε έλαβα τέτοια επιστολή, αλλά και μεγάλη χαρά, διότι  ο κ. δήμαρχος βεβαιώνει έτσι ότι δεν θα είναι πια απροσπέλαστα τα πολύτιμα για την έρευνά μου αρχεία. Σίγουρα, αν είχε αποσταλεί αυτή η επιστολή που έγραψε ο κ. δήμαρχος και την είχα λάβει, δεν θα υποχρεωνόμουνα να καταφεύγω συνεχώς στις αρχειακές μονάδες της Αθήνας  –με όλο το αναπόφευκτο οικονομικό κόστος και την ταλαιπωρία– αναζητώντας υλικό για το καπνεργατικό ζήτημα της Καβάλας. Προπάντων όμως θα απέφευγα την οδυνηρή εμπειρία να εκλιπαρώ για πρόσβαση στα αρχεία του Μουσείου Καπνού, να αντικρίζω κυριολεκτικώς κλειστές πόρτες και να εισπράττω όχι μόνο αρνήσεις αλλά και χλευασμό.
Δεν ζήτησα ούτε ζητώ καμιά προνομιακή μεταχείριση. Ζητώ απλώς να εξυπηρετηθώ σύμφωνα με όσα προβλέπονται από το Καταστατικό λειτουργίας του Μουσείου Καπνού. Και επειδή για μένα προέχει να ανοίξουν οι πόρτες των αρχείων, σύμφωνα με  όσα προβλέπονται από το Καταστατικό, παρακαλώ θερμότατα, τον κ. δήμαρχο να κοινοποιήσει, έστω και καθυστερημένα, την τόσο θετική αυτή απόφασή του στους υπευθύνους του Μουσείου Καπνού, ώστε να με δεχτούν. Δεν θα άντεχα την αλγεινή διάψευση μιας ακόμη μάταιης επίσκεψης στο Μουσείο Καπνού.
Με εκτίμηση
Γεωργία Μπακάλη

Στοχοποιείται ο Σάββας Εμινίδης - Από τουρκόφωνη εφημερίδα της Θράκης


Με αφορμή την Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή για το Κέντρο Έρευνας Οθωμανικής Ιστορίας»

Μια άνευ προηγουμένου επίθεση δέχθηκε ο καβαλιώτης βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σάββας Εμινίδης από την τουρκόφωνη εφημερίδα της Θράκης Birlik. Συγκεκριμένα στο φύλλο της 3ης  Μαίου η εν λόγω εφημερίδα δημοσίευσε το παρακάτω κείμενο:

Επερώτηση του βουλευτή Καβάλας για το ¨Κέντρο Έρευνας Οθωμανικής Ιστορίας¨
Αναφέρεται πως ο κυβερνητικός βουλευτής ΠΑΣΟΚ Καβάλας Σάββας Εμινίδης υπέβαλε επερώτηση στους υπουργούς σχετικά με το ¨Κέντρο Έρευνας Οθωμανικής Ιστορίας¨. Είναι γνωστό πως ο Εμινίδης κατάγεται από οικογένεια που μετανάστευσε από την περιοχή Σεμπίν-Καραχισάρ της Μαύρης Θάλασσας στο χωριό Χαλκερό της Καβάλας.
Αναφέρεται πως ρωτάει αν έχει εγκριθεί η ίδρυση του Κέντρου Έρευνας Οθωμανικής Ιστορίας¨ από το ινστιτούτο Μωχάμετ Άλη (ο καταγόμενος από την Καβάλα Μεχμέτ Αλή Πασάς), από ποιόν φορέα εγκρίθηκε, με βάση ποιο καταστατικό και αν είναι γνωστές ή όχι οι πηγές χρηματοδότησης.
Ο Εμινίδης απευθύνει την ερώτηση του στον ΥΠΕΞ της Ελλάδας, στην υπουργό Παιδείας, και στον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού.
Μετά τα σενάρια που εμφανίστηκαν από κάποιους κύκλους που θορυβήθηκαν από την διαμονή του Τούρκου ΥΠΕΞ στο Ιμαρέτ στην Καβάλα και την επίσκεψη του στο κτίριο, συνεχίζεται η βροχή των επερωτήσεων.
Το θέμα είχε τεθεί από επερωτήσεις που υπέβαλαν βουλευτές εκτός Καβάλας του ΛΑΟΣ.
Δεν μπορούμε να καταλάβουμε αυτό. Δηλαδή πίσω από όλες τις επισκέψεις κρατικών αξιωματούχων της Τουρκίας στην Ελλάδα πάντα υποκρύπτεται η ιμπεριαλιστική της πολιτική ; Δηλαδή δεν μπορούνε να έρχονται και να επισκέπτονται σαν μουσαφίρηδες ;
Η εφημερίδα Μπιρλίκ λέει το εξής. Αν αναζητείτε διάφορα πίσω από τις επισκέψεις της Τουρκίας στην περιοχή και τις αντιμετωπίζετε ως υλικό για την εσωτερική πολιτική, μη με παρεξηγήσετε αλλά από εσάς προκοπή δεν έχει.
Αυτό δεν σημαίνει ότι κάνοντας τις λειτουργίες στις οποίες μετέχετε στο μοναστήρι στα Σούρμενα (Παναγία Σουμελά) και στις άλλες περιοχές έχετε και άλλες σκέψεις ;
Γινόμαστε κωμικοί. Κωμικοιοιοιοί !

Μετάφραση κειμένου από TourkikaNea.gr

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Το αρχείο του Μουσείου Καπνού στο Δημοτικό Συμβούλιο


Είναι στην διάθεση των ερευνητών


Ανακοίνωσε χθες ο δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής

Το θέμα του αρχείου του Μουσείου Καπνού ήταν από τα πρώτα θέματα που έθιξε στην χθεσινοβραδινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ο δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής. Συγκεκριμένα ο κ. Σιμιτσής, ανακοίνωσε ότι απέστειλε απάντηση στην ανοιχτή επιστολή των καθηγητών του ΑΠΘ στην οποία μεταξύ άλλων σημειώνει ότι περιβάλει με τιμή και σεβασμό την προσπάθεια του Γιάννη Βύζικα να οργανώσει το Μουσείο Καπνού, οποιαδήποτε ιστορικά στοιχεία είναι αναγκαία για την ιστορική έρευνα θα τα έχουν σε αντίγραφα. Επίσης αναφερόμενος ο κ. Σιμιτσής στον κ. Βύζικα – ο οποίος χθες και τυπικά υπέβαλε την παραίτησή του από τη θέση του προέδρου του Μουσείου Καπνού – σημείωσε ότι δικαίωσε την επιλογή του Στάθη Εριφυλλίδη να τον τοποθετήσει σε αυτή τη θέση, αλλά και την επιλογή της δική του διοίκησης να τον διατηρήσει. Στο μέλλον – όπως είπε – θα τον αξιοποιήσει σε κάποια άλλη θέση.

Απαντώντας σε ερώτηση του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θόδωρου Καλλιοντζή αν το αρχείο ανήκει στο Μουσείο Καπνού ή στον Γιάννη Βύζικα, ο κ. Σιμιτσής απάντησε ότι ανήκει στο Μουσείο Καπνού και θα γίνει πλήρης καταγραφή για την διαδικασία της παράδοσης παραλαβής. Στην συνέχεια όπως είπε ο δήμαρχος Καβάλας θα προσληφθούν άνεργοι επιστήμονες από το πρόγραμμα της Κοινωνικής Εργασίας για να το ταξινομήσουν και να το αρχειοθετήσουν.

Σε παρέμβασή του ο πρώην δήμαρχος Στάθης Εριφυλλίδης χαρακτήρισε πολύ σημαντικό το έργο του κ. Βύζικα στο Μουσείο Καπνού και ζήτησε να επιστραφεί η επιστολή των καθηγητών του ΑΠΘ ως απαράδεκτη με την υποσημείωση ότι γνωρίζουμε να προστατεύουμε τον πολιτισμό της πόλη μας. Για τον κ. Βύζικα παρενέβη και ο Άρης Βέρρος ζητώντας να τιμηθεί για την προσφορά του στην πόλη με την δημιουργία του Μουσείου Καπνού.


Καυγάς για τα προνοιακά επιδόματα και το δημοτικό ραδιόφωνο

Δεν έλειψαν οι στιγμές έντασης από την χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Η πρώτη σημειώθηκε όταν ρώτησαν σύμβουλοι της αντιπολίτευσης (Άρης Βέρρος και Βασίλης Λιόγκας) τον κ. Σιμιτσή για το λόγο που καθυστερεί η καταβολή των προνοιακών επιδομάτων. Απαντώντας ο κ. Σιμιτσής σημείωσε ότι οι δικαιούχοι είναι 870 άτομα και γίνεται ένας έλεγχος για να αποδειχθεί ποιοι είναι οι πραγματικά άποροι, επίσης σημείωσε ότι έτσι όπως είναι το σύστημα θα εμφανιστούν και πολλοί αγρότες από το τέως Δήμο Φιλίππων που δηλώνουν λόγω επαγγέλματος χαμηλά εισοδήματα αλλά δεν είναι αυτό η πραγματική εικόνα, για να διεκδικήσουν τα επιδόματα. Πρόσθεσε δε ότι αυτό γίνεται από ένα υπάλληλο και χρειάζεται χρόνο για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος.

Στο σημείο αυτό επιτέθηκε ο κ. Βέρρος λέγοντας ότι με αυτή τη λογική τα επιδόματα που δόθηκαν προεκλογικά δεν κάλυψαν πραγματικές ανάγκες και στη συνέχεια ο καυγάς επεκτάθηκε.

Λίγο αργότερα ο δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης Γιάννης Εμανουηλίδης έθεσε θέμα για την τύχη του δημοτικού ραδιοφώνου και την διαφαινόμενη παραχώρησή του σε ιδιώτη, χωρίς απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Απαντώντας ο κ. Σιμιτσής τόνισε ότι θα γίνει με απευθείας ανάθεση και είναι αποκλειστικά δική του απόφαση. Με συνέπεια να εισπράξει την φραστική επίθεση του Θόδωρου Καλλιοντζή.


Απάντηση του δημάρχου Καβάλας Κωστή Σιμιτσή


Εμπιστεύομαι και στηρίζω τον Γιάννη Βύζικα

Ωστόσο θέτει τα αρχεία στη διάθεση 
των ερευνητών!!!

Συνέχεια στο ρεπορτάζ της περασμένης Πέμπτης για το θέμα του αρχείου Καπνού με την επιστολή που λάβαμε από το δήμαρχο Καβάλας Κωστή Σιμιτσή. Παραθέτουμε αυτούσια την επιστολή, με την υποσημείωση ότι ο κ. Σιμιστής αποφεύγει να απαντήσει στα ερωτήματα που του θέσαμε και τα οποία κατά κάποιο τρόπο τα διατυπώνουμε και στο σημερινό μας κείμενο. Όσο για την επισήμανση του ότι τα αρχεία είναι στη διάθεση των ερευνητών μένει να το δούμε να γίνεται πράξη. Τότε θα είμαστε οι πρώτοι που θα του αναγνωρίσουμε την τήρηση της νομιμότητας:

Κύριε Διευθυντά,

Αναφορικά με τα όσα γράψατε στο φύλλο της Πέμπτης 5 Μαϊου   για το βιβλίο που εξέδωσε ο πρόεδρος του Δημοτικού Μουσείου Καπνού κ. Γιάννης Βύζικας έχουμε να σας επισημάνουμε τα ακόλουθα:

Ο κ. Βύζικας όλα αυτά τα χρόνια με την ιδιότητα του προέδρου του Δημοτικού Μουσείου Καπνού Καβάλας έχει κάνει καταπληκτική δουλειά. Προσέφερε στην πόλη και στο Μουσείο Καπνού όσο λίγοι και για το λόγο αυτό του αξίζουν συγχαρητήρια.

Αναγνωρίζοντας την πολύτιμη συμβολή του στη διατήρηση και διάδοση της τοπικής ιστορίας και του πολιτισμού μας ο Δήμος Καβάλας συνεχίζει να τον εμπιστεύεται και να τον στηρίζει.

Όσον αφορά το θέμα που έχει ανακύψει με την κ. Γεωργία Μπακάλη και την έρευνα που διεξάγει θα πρέπει να επισημανθεί ότι κάθε ιστορικός ερευνητής μπορεί να ζητήσει αντίγραφα από διάφορα αρχεία του Δήμου Καβάλας και των εξαρτημένων από αυτόν φορέων και τα στοιχεία αυτά θα του δοθούν εφόσον υπάρχουν και είναι διαθέσιμα στο κοινό.

Ο δήμαρχος Κωστής Σιμιτσής όταν ανέκυψε το όλο θέμα απέστειλε σχετική επιστολή στην κ. Μπακάλη με την οποία της ζητούσε να του κάνει γνωστά ποια στοιχεία από το αρχειακό υλικό του Δήμου Καβάλας της ήταν απαραίτητα για την ολοκλήρωση της εργασίας της. Ωστόσο η κ. Μπακάλη δεν απάντησε στην επιστολή.

Απάντηση στις δηλώσεις του τέως προέδρου του Μουσείου Καπνού


Αιδώς Αργείοι!!!


Λίγη ντροπή δεν βλάπτει



Με αφορμή την … «αποστομωτική» απάντηση του κ. Βύζικα  στην επιστολή διαμαρτυρίας των καθηγητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης


Οδηγός, ο οποίος οδηγεί σκνίπα στο μεθύσι, χάνει τον έλεγχο, παρεκκλίνει από την πορεία του και …εφορμά πάνω σε δέντρο. Για καλή του τύχη διασώζεται και οι αστυνομικοί που σπεύδουν στον τόπο του ατυχήματος, εκπλήσσονται, καθώς τον βρίσκουν να έχει απεγκλωβιστεί από το αυτοκίνητο και σε έξαλλη κατάσταση να βρίζει και να κλωτσά το δέντρο που του… έφραξε το δρόμο!!!
Το παραπάνω ανεκδοτολογικό περιστατικό μας θύμισε συνειρμικά η απάντηση που έδωσε ο  κ. Βύζικας στην ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας των πανεπιστημιακών καθηγητών, απάντηση που δημοσιεύτηκε σε φιλική του τοπική εφημερίδα. Ο κ. Βύζικας αντί να ζητήσει συγγνώμη ως όφειλε, αντί να δώσει εξηγήσεις και να προσπαθήσει έστω να δικαιολογήσει τις αντιδεοντολογικές και παράνομες πρακτικές του ως Προέδρου του Μουσείου Καπνού, ζητά και τα ρέστα! « Ήλπιζα οι καθηγητές με την επιστολή τους να με ευχαριστήσουν που διευκόλυνα το έργο τους με την τρίτομη έκδοση που εξέδωσα», απαντά ξεπερνώντας σε θράσος και απερισκεψία τον μεθυσμένο οδηγό. Μόνο που ο κ. Βύζικας δεν τελεί υπό το καθεστώς μέθης. Ομιλεί και πράττει με πλήρη νηφαλιότητα. Γι’ αυτό και εγείρει το αναπόφευκτο ερώτημα: Ο κ Βύζικας, ο οποίος  θέλει να προβάλλεται ως ένα σοβαρό και αξιόπιστο δημόσιο πρόσωπο, έχει δικαίωμα να διεκδικεί το ακαταλόγιστο;


Αμείλικτο το ερώτημα που δεν αφορά μόνο στενά, προσωπικά τον κ. Βύζικα αλλά και όλα τα  πρόσωπα που διαχειρίστηκαν από πόστα ευθύνης δημόσια αγαθά και αποδείχτηκαν, πολλοί από αυτούς, απολύτως ακατάλληλοι, οδηγώντας τον τόπο με την ανευθυνότητα του μεθυσμένου οδηγού,  στον εκτροχιασμό που βιώνουμε σήμερα. Γι’ αυτό και κρίνεται για όσα κάνει αλλά και όσα δηλώνει.
Επομένως, η αναφορά μας στον κ. Βύζικα είναι γενικευτική. Στο πρόσωπό του καταγγέλλουμε όλους εκείνους που αναρριχήθηκαν σε παραταξιακούς μηχανισμούς των κυρίαρχων κομμάτων, αναλαμβάνοντας δημόσιες θέσεις. Κι αυτή η ανέλιξη δεν αφορά μόνο τους ισχυρούς του  Αθηναϊκού Κέντρου αλλά και όλους αυτούς που δραστηριοποιήθηκαν ως καθεστωτικά στελέχη, δημιουργώντας ισχυρές διαπλοκές και ισχυρότατα ερείσματα στις τοπικές κοινωνίες όπου έδρασαν. Η καθεστωτική αντίληψη και πρακτική τους έγκειται στο γεγονός ότι θέτοντας σε πρώτη μοίρα το κομματικό και προσωπικό συμφέρον, και απολαμβάνοντας υψηλή προστασία από άλλα στελέχη της ίδιας συνομοταξίας,  έχουν βαθμιαία διολισθήσει σε πρακτικές όπου η συναλλαγή, η διαπλοκή, η αδιαφάνεια και η καταπάτηση της νομιμότητας είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Με την αλαζονεία της εξουσίας, αισθάνονται στο πόστο τους ως απόλυτοι οικοδεσπότες που επιδίδονται σε καθημερινό πανηγύρι αυθαιρεσίας, θεωρώντας ότι δικαιούνται να είναι υπεράνω του νόμου, ενθαρρυμένοι από την ανοχή και τη βεβαιότητα της ατιμωρησίας.
- Υπεράνω του νόμου είναι ένας δημόσιος λειτουργός ο οποίος παραβιάζει απροκάλυπτα το καταστατικό του δημόσιου φορέα, στον οποίο μάλιστα διορίστηκε ως πρόεδρος με βασική αποστολή να …προωθεί  τους σκοπούς του καταστατικού (!!!).
- Υπεράνω του νόμου δρα ένας δημόσιος λειτουργός όταν αγνοεί απροκάλυπτα τις επανειλημμένες γνωματεύσεις του Συνηγόρου του Πολίτη που τον καλούν να συμμορφωθεί.
- Υπεράνω του νόμου και υπεράνω πάσης δεοντολογίας είναι ο δημόσιος λειτουργός ο οποίος γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων του την έγγραφη διαμαρτυρία 84 καθηγητών Πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού που του ζητούν να κάνει το απολύτως αυτονόητο: να πειθαρχήσει στο καταστατικό λειτουργίας της υπηρεσίας του.



Η έκπληξη


Ο Πρόεδρος του Μουσείου Καπνού τα διέπραξε όλα αυτά κατ’ εξακολούθησιν, χωρίς  δυστυχώς να ενοχληθεί κανείς, από αυτούς που είχαν τη συνευθύνη για τη λειτουργία του Μουσείου Καπνού!!! Έχοντας συγκεντρώσει με αξιοθαύμαστη πράγματι ενεργητικότητα ένα πλούσιο αρχειακό υλικό (τουλάχιστον 2000 μοναδικά βιβλία, φωτογραφίες και πρωτογενή έγγραφα για την ιστορία του καπνού της πόλης μας),  το κρατά εδώ και χρόνια πεισματικά απροσπέλαστο στο κοινό και στους μελετητές. Κι όμως το καταστατικό του Μουσείου Καπνού αναφέρει (άρ. 2 παρ. 6) ότι σκοπός του Μουσείου είναι «η προσέλκυση ερευνητών, επιστημόνων και ινστιτούτων που ασχολούνται με το καπνικό ζήτημα». Ο κ. Βύζικας δικαιολογούσε τη στάση του αυτή με το επιχείρημα ότι το πλούσιο αρχειακό υλικό είναι αταξινόμητο.
Μέχρι που ήλθε η έκπληξη, η οποία κονιορτοποίησε το επιχείρημα του κ. Βύζικα και μας αφύπνισε από τις καθησυχαστικές δικαιολογίες του. Ως γνωστόν, πρόσφατα κυκλοφόρησαν τρεις πολυτελείς τόμοι για τον καπνό με συγγραφέα τον κ. Βύζικα, όπου παραθέτει πλούσιο αρχειακό υλικό από το Μουσείο Καπνού!!! Το αρχειακό υλικό επομένως που το κρατούσε απροσπέλαστο, το διέθεσε αποκλειστικά για τον εαυτό του και πιστοποίησε αυτήν την προνομιακή μεταχείριση εκδίδοντας τρίτομο έργο! Πρόκειται μάλλον για τον πιο απροκάλυπτο αυτοδιασυρμό που διέπραξε μέχρι σήμερα δημόσιο πρόσωπο στην Καβάλα, εφόσον έτσι πιστοποίησε ότι το κρυμμένο μέχρι τώρα αρχειακό υλικό το μεταχειρίστηκε ως προσωπική ιδιοκτησία. Έτσι λοιπόν έπεσαν οι μάσκες, πράγμα που προκάλεσε την εύλογη επιστολή-αντίδραση των πανεπιστημιακών καθηγητών. Είδαμε τη θρασύτατη απάντηση που έδωσε ο κ. Βύζικας, απάντηση βέβαια που δεν θίγει την ουσία αλλά εξαντλείται σε επικοινωνιακούς φανφαρονισμούς, παρακάμπτοντας το πρόβλημα και θεωρώντας ότι απευθύνεται σε ηλίθιους. Απαιτεί από τους πανεπιστημιακούς καθηγητές να τον… ευχαριστήσουν(!!) «που διευκόλυνε το έργο τους»! Πώς το διευκόλυνε; Κρατώντας κλειστό το αρχείο και χλευάζοντας (όπως έκανε προ διετίας) το αίτημά τους να ανοίξει το αρχείο στους ερευνητές από το ΑΠΘ;  "Ας έκαναν την έρευνα οι ίδιοι", συνεχίζει ακάθεκτος με το γνωστό αυτάρεσκο ύφος του.
  Η απάντηση του κ. Βύζικα αποκαλύπτει την πλήρη σύγχυση στην οποία βρίσκεται, ώστε να     έχει χάσει,  ακριβώς όπως ο μεθυσμένος οδηγός, την αίσθηση της πραγματικότητας. Ακριβώς επειδή λειτουργεί με τη συνείδηση του καθεστωτικού στελέχους που διαχειρίζεται με φεουδαρχική αντίληψη του πόστο του («Εγώ έφτιαξα το Μουσείο, δικαιούμαι να κάνω ό,τι θέλω»), δεν αντιλαμβάνεται τα σαφή αλλά εξαιρετικά ευαίσθητα όρια ανάμεσα στη δημόσια ιδιότητα του Προέδρου του Μουσείου Καπνού (που συλλέγει από τους δωρητές και διαχειρίζεται υλικό για το Μουσείο) και του ερευνητή ιδιώτη που αξιοποιεί αρχεία για την έρευνά του. Στο μυαλό του κ. Βύζικα, όπως φαίνεται από την απάντηση του, αυτές οι ιδιότητες συνυπάρχουν αξεδιάλυτες. Πρόκειται για μια επικίνδυνη σύγχυση, κοινότοπη σ’ όλα αυτά τα καθεστωτικά στελέχη που θεωρούν πως έχουν αυτονόητο δικαίωμα να εκμεταλλεύονται το δημόσιο πόστο τους για άντληση κάθε είδους προσωπικής ωφέλειας. Αυτή η καθόλου τυχαία σύγχυση εκκολάπτεται με ανοχές, συγκαλύψεις, διαπλοκές, κτλ, κτλ και δυστυχώς γιγαντώνεται με την αμήχανη παθητικότητα όλων ημών των πολιτών, όχι μόνο στην Καβάλα. Την απόληξη της πρακτικής αυτής την πληρώνουμε όλοι: και όσοι ευωχήθηκαν στο πάρτι της ρεμούλας και όσοι συνεχίζουν να διάγουν εντίμως «με τον σταυρό στο χέρι»… Ο κ. Βύζικας λοιπόν αντικρούει στους πανεπιστημιακούς καθηγητές με επιχειρηματολογία νηπίου, προσβάλλοντας βάναυσα τη νοημοσύνη μας.


Ιδιοκτησία του το αρχείο;


Το ενδιαφέρον μας για την υπόθεση των αρχείων του Μουσείου Καπνού παραμένει αμείωτο, γιατί το πλουσιότατο και μοναδικό για καπνικά θέματα αρχειακό υλικό αποτυπώνει την πιο λαμπρή περίοδο της ιστορίας της Καβάλας, περίοδο που περιμένει τους ερευνητές για να φωτιστεί. Ε, λοιπόν αυτό το αρχείο δεν το ξέρει κανείς παρά μόνο ο κ. Βύζικας! Το συγκέντρωσε, είναι αλήθεια με πολύ μόχθο, όμως ουδείς γνωρίζει αν το έχει διαχειριστεί με τη στοιχειώδη αρχειονομική δεοντολογία, αυτονόητη για τον κοινό νου: όταν περιέρχεται στην ευθύνη μιας  αρχειακής μονάδας , όπως είναι το Μουσείο Καπνού, αρχειακό υλικό (είτε από ιδιώτες είτε από άλλους φορείς), το υλικό αυτό καταγράφεται επίσημα και δίνεται σχετικό έγγραφο στους δωρητές, ώστε να γνωρίζουν αυτοί αλλά και το μουσείο τι υλικό κατατέθηκε. Υπάρχουν τέτοια έγγραφα για όλο το αρχειακό υλικό; Αν έχει χαθεί, αν έχει διολισθήσει σε άλλα χέρια μέρος έστω του υλικού, αν  ο κ. Βύζικας θα ήθελε να κρατήσει ένα μέρος του υλικού αυτού (το κράτησε ζηλότυπα ως προσωπική ιδιοκτησία για χρόνια, γιατί τώρα να το αποχωριστεί;) πώς μπορεί αυτό να διαπιστωθεί και πολύ περισσότερο να αποκατασταθεί;
Το ερώτημα δεν είναι μόνο θεωρητικό: Επίκειται η παράδοση του υλικού του Μουσείου Καπνού στον νέο φορέα σε μερικές μέρες. Θα  γίνει άραγε αυτή η παράδοση-παραλαβή με τη λογική του άρπα κόλα ή με την προβλεπόμενη από το νόμο και τη δεοντολογία διαδικασία; Η  μέχρι τώρα πείρα έδειξε ότι ούτε το Δημοτικό Συμβούλιο ούτε ο Δήμαρχος ούτε δυστυχώς και το Δ.Σ του Μουσείο Καπνού έδειξαν ενεργό ενδιαφέρον και ευαισθησία για τη διαχείριση του αρχειακού υλικού, αφήνοντας το στην απόλυτη διάθεση του κ. Βύζικα. Γι’ αυτούς το Μουσείο Καπνού ήταν αποκλειστικά και μόνο ένα πρωτότυπο Μουσείο, στολίδι για την Καβάλα, πόλος έλξης, και προπάντων αστραφτερή βιτρίνα που την έδειχναν, σπεκουλάροντας για προσωπικό κύρος,  στους  κάθε είδους μεγαλοσχήμονες που επισκέπτονταν την πόλη.
Το  μοναδικό στην πόλη μας θεματικό Μουσείο, το Μουσείο Καπνού, μπορεί να είναι πράγματι ένα στολίδι, σε όποιο οργανισμό και αν υπαχθεί. Μένει να αποκατασταθεί η νομιμότητα και να το πλαισιώσουν άνθρωποι με γνώση ήθος και προσήλωση στη νομιμότητα και διαφάνεια. Σε ένα τέτοιο καθεστώς ο κ. Βύζικας θα μπορούσε να έχει θέση, εφόσον λογοδοτήσει, ως οφείλει, με την επικείμενη παράδοση του υλικού του Μουσείου. Αν αποκηρύξει τις αυθαιρεσίες του, αν παραδώσει έγκυρα και αξιόπιστα όλο το υλικό που παρέλαβε, εμείς θα επιδοκιμάσουμε και δεν θα έχουμε πλέον κανένα λόγο να τον στηλιτεύουμε. Έχει δουλέψει για το Μουσείο και μια θέση του ανήκει, θέση βέβαια από την οποία δεν θα μπορεί να συνεχίσει να είναι πάλι φεουδάρχης του Μουσείου…