Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Πεταμένα λεφτά


Τα τελευταία δέκα χρόνια ξοδεύτηκαν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, για την τουριστική προβολή του Ν. Καβάλας. Για παράδειγμα το 2009 που έτυχε να είναι και τουριστική χρονιά, ξοδεύτηκαν από την τότε Νομαρχία Καβάλας χρήματα που έφτασαν τις 300.000 ευρώ, ποσό καθόλου ευκαταφρόνητο, αν σκεφτεί κανείς ότι με αυτά τα χρήματα καλύφθηκε το κόστος συμμετοχής σε τουριστικές εκθέσεις και έκδοση διαφημιστικών φυλλαδίων. Αντίστοιχη πολιτική, όχι βέβαια σε αυτά τα ύψη δαπάνης, αλλά πολύ χαμηλότερα, ακολούθησαν τόσο η Περιφέρεια, οι ΟΤΑ του
νομού καθώς και η τότε υπερνομαρχία, αλλά ακόμη και η ΤΕΔΚ Ν. Καβάλας, θεσμοί που σήμερα δεν υπάρχουν. Αν όμως συγκεντρώσουμε τα χρήματα μιας χρονιάς που δόθηκαν για την τουριστική προβολή μαζεύεται ένα σημαντικό ποσό. Αν τώρα αυτό το ποσό το αναγάγουμε σε δεκαετή περίοδο, μαζεύεται ένα τεράστιο ποσό. Ένα ποσό για το οποίο έχουμε σοβαρές αμφιβολίες για τον εάν έπιασε τόπο…



Εκφράζουμε την επιφύλαξη αυτή, όχι για κανένα άλλο λόγο αλλά γιατί στην μελέτη που παρουσιάστηκε το περασμένο Σαββάτο στην εκδήλωση του Επιμελητηρίου, προκύπτει ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι σε μεγάλο βαθμό αυτά τα χρήματα είναι πεταμένα. Πρόκειται για μια μελέτη που εκπονήθηκε από την ICAP, για λογαριασμό του Επιμελητηρίου, και στην οποία μετρήθηκαν οι απόψεις τουριστών που επισκέφτηκαν την Καβάλα.



Όπως θα διαβάσετε και στο σχετικό ρεπορτάζ, το 46% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι επέλεξαν για προορισμό το Νομό Καβάλας μέσω συστάσεων από φιλικά τους πρόσωπα που γνώριζαν την περιοχή!!! Αυτό σημαίνει ότι όσοι ήρθαν εδώ για τουρισμό και έφυγαν ευχαριστημένοι έγιναν οι καλύτεροι πρεσβευτές μας!!! Ας το έχουμε υπόψη.

Δεύτερο, ένα άλλο ποσοστό που φτάνει το 17,7% -κυρίως αλλοδαπών επισκεπτών-απάντησε ότι επέλεξε την περιοχή μέσω του Διαδικτύου!!! Εδώ να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει μια σοβαρή παρουσία της Καβάλας στο διαδίκτυο παρ΄ όλα αυτά κερδίζουμε ένα σημαντικό ποσοστό επισκεπτών. Επίσης ένα ποσοστό 10% μας επέλεξε απ’ αυτά που του είπε ο τουριστικός πράκτορας του και τέλος μόνο ένα ποσοστό 4% (!!!) αποφάσισε να μας επισκεφτεί επειδή είδε κάποιο περίπτερο σε έκθεση ή κάποιο διαφημιστικό φυλλάδιο.

Αυτό σημαίνει ότι τόσα εκατομμύρια έχουν πεταχτεί για μια δήθεν τουριστική προβολή, μιας και το κύριο κύμα των τουριστών μάς ήρθε από μια καλά λόγια που άκουσε και τα οποία δεν μας στοίχισαν τίποτα!!!



Η εν λόγω έρευνα έχει και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία τα οποία δεν θα ενδιαφέρουν επί του παρόντος. Επιλέξαμε κάποια στοιχεία που είχαν να κάνουν κύρια με τον τρόπο που ασκήθηκε η τουριστική πολιτική και τις ανεπάρκειες της. Ανεπάρκειες που ήταν απόρροια του γεγονότος ότι η δράση αυτή δεν αναπτυσσόταν με ορθολογικά κριτήρια και με ανθρώπους που είχαν γνώση των δεδομένων της αγοράς, αλλά με βάση τους πολιτικούς συσχετισμούς δυνάμεων και την εξυπηρέτηση πολιτικών υποχρεώσεων. Αυτό όμως δεν ήταν κάτι που δεν μας κόστισε ακριβά, τόσο γι’ αυτά που ξοδέψαμε αλλά και για όσα δεν μπορέσαμε να κερδίσουμε.