Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2013

Έχουμε ανοιχτά θέματα…


Φέτος, η στατιστική καταγράφει ρεκόρ προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας, όπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα φθάσουν τα 17 εκ. επισκέπτες. Ωστόσο αν και βρισκόμαστε στα μέσα Ιουλίου δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι ο Ν. Καβάλας παίρνει ένα πολύ μικρό μερίδιο από αυτό το τουριστικό ρεύμα.. Εύλογα λοιπόν μπορούμε να αναρωτηθούμε για το τι φταίει; Μια ερώτηση που δεν έχει ακαδημαϊκό χαρακτήρα, καθώς μια σοβαρή τουριστική παρουσία θα μπορούσε να αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για την χειμαζόμενη τοπική οικονομία.

 

Υπάρχουν μια σειρά παθογένειες που δεν μας επιτρέπουν να ευελπιστούμε σε μια αναστροφή της κατάστασης για φέτος, εν τούτοις οι διαπιστώσεις μπορούν να βοηθήσουν για να γίνει μια αρχή. Για παράδειγμα όποιος παρακολουθεί το πώς κινούνται οι τουριστικοί παράγοντες στην Κρήτη και τις Κυκλάδες θα έχει διαπιστώσει ότι φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, αυτό που «πουλάνε» στους τουρίστες είναι γαστρονομία και οινοποσία. Προσπαθούν να μυήσουν τον επισκέπτη στις τοπικές γεύσεις του φαγητού και του οίνου, έτσι ώστε να τον κερδίσουν και με την τοπική κουζίνα. Αυτό περιλαμβάνει από το πρωινό μέχρι και το φαγητό και το κρασί στα τοπικά πανηγύρια… Όπως καταλαβαίνετε αναφερόμαστε σε περιοχές με ήδη υψηλή επισκεψιμότητα τουριστών, που έχουν να τους προσφέρουν για έξι μήνες περίπου ήλιο και θάλασσα, ωστόσο δεν επαναπαύονται και αναζητούν τρόπους για να γίνει η διαμονή πιο ευχάριστη, μεγαλύτερης διάρκειας και το κυριότερο να μείνουν όσο περισσότερα χρήματα είναι δυνατόν στην τοπική οικονομία…

 

Εμείς από την άλλη, έχουμε μια καλοκαιρινή σαιζόν που στην καλύτερη περίπτωση διαρκεί μόνο δύο μήνες … Νομίζουμε ότι η σύγκριση είναι καταλυτική. Εντούτοις αν και έχουμε τόσα πολλά να προσφέρουμε κανείς δεν ασχολείται με αυτά. Ο χώρος δεν επαρκεί για να τα παραθέσουμε, ωστόσο θα καταφύγουμε σε ένα όρο που τον έχουμε αναλύσει πολλάκις από αυτή την στήλη, αυτός είναι το Συμβολικό Κεφάλαιο. Ως

 

Κλείνοντας θα παραθέσουμε ένα παράδειγμα που ήδη έχει δρομολογηθεί, από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο και πρόσφατα παρουσιάστηκε η προσπάθεια αυτή και στην Καβάλα. Φέρει τον τίτλο: «Ελληνικό πρωινό»!!! Μην σας κάνει εντύπωση, αν όχι σε όλα, στα περισσότερα ξενοδοχεία προσφέρεται γερμανικό πρωινό (!!!), είναι προϊόντα αγορασμένα σε πολύ οικονομικές τιμές από γνωστό γερμανικό σούπερ μάρκετ. Προϊόντα που τα επιλέγουν για το τραπέζι τους συνήθως οικογένειες με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό!!! Ε, αυτά τα προϊόντα προσφέρονται και στους τουρίστες!!! Έτσι είναι πιο πιθανό για έναν τουρίστα να γευθεί στο πρωινό του λουκάνικο Φρανκφούρτης και τυρί Ολλανδίας, παρά μέλι και ελιές Θάσου, με τυρί από τις Κορυφές και το Παγγαίο, ενώ στο φαγητό του οι πατάτες Τουρκίας και το κρέας Γαλλίας, έρχεται να συμπληρώσει το πακέτο. Κανείς δεν σκέπτεται ότι με αυτόν τον τρόπο δεν γινόμαστε ελκυστικοί και επιπλέον επιστρέφουμε σε αυτές τις χώρες μέρος των χρημάτων που αφήνει ο Τουρισμός!!!   Δεν είναι καιρός να αλλάξουν αυτές οι νοοτροπίες και πρακτικές;

 

Θεόδωρος Α. Σπανέλης