Αυξάνονται οι
αρνητικές φωνές για τη διέλευση του αγωγού ΤΑΡ από τα Τενάγη Φιλίππων – Θ.
Καλπακίδης: «Έχουμε πάρα πολλά στο πίσω μέρος του μυαλού μας»
Ο διαμετακομιστικός αγωγός φυσικού αερίου TAP παραμένει
συνεχώς στο προσκήνιο για τους πολίτες της Καβάλας, καθώς ο χάρτης όδευσής του
περιλαμβάνει και καβαλιώτικα εδάφη. Το απόγευμα της Κυριακής, με πρωτοβουλία
του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας, πραγματοποιήθηκε ανοιχτή ενημερωτική συνάντηση
στο Γυμνάσιο-Λύκειο Κρηνίδων, με σκοπό την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής,
αναφορικά με τα οφέλη και τις συνέπειες από την κατασκευή του αγωγού.
Η παρουσία ήταν μαζική, παρόλο που βρισκόμαστε σε περίοδο
συγκομιδής, με την αίθουσα να γεμίζει ασφυκτικά στη διάρκεια της, με την πλειοψηφία
των κατοίκων να εκφράζει τόσο την αγωνία όσο και την άρνησή τους, όχι για στην
κατασκευή του TAP, αλλά για την επιλογή της διαδρομής κατασκευής, την όδευση
του από τα εύφορα εδάφη των Τεναγών Φιλίππων, όπως και τα οφέλη των ίδιων των κατοίκων
και της τοπικής κοινωνίας, ενώ σε «πηγαδάκια» που στήθηκαν, πολλοί τόνιζαν με
έμφαση ότι «ο αγωγός θα αποτελέσει την καταστροφή των Τεναγών».
Πολλές επιφυλάξεις
Για τη συνάντηση αυτή μίλησε στο «Χ» ο πρόεδρος του
Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας Θέμης Καλπακίδης, ο οποίος επανέλαβε για πολλοστή
φορά ότι θα προκύψουν σοβαρά προβλήματα από τη διέλευση του TAP στην περιοχή
Τεναγών, που είναι «μια οικολογική περιοχή υψηλής παραγωγικότητας» σε μια
περίοδο που αναμένεται να αναβαθμιστεί με τα έργα αποστράγγισης, όπως έχουν
προγραμματιστεί από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης.
Ο Θ. Καλπακίδης επεσήμανε πως η καλλιεργούμενη γη μειώνεται
κάθε χρόνο σε ποσοστό 2%, τονίζοντας ότι «κάποια στιγμή η κυβέρνηση θα πρέπει
να κάνει ορθή χρήση της γης, διαχωρίζοντάς τη σε κομμάτια στα οποία θα γίνουν
κατασκευές και σε αυτά που θα καλλιεργηθούν. Δυστυχώς, όμως, εδώ και 20 χρόνια
δεν έχει γίνει τίποτα τέτοιο από το κράτος, το οποίο έχει μετατοπίσει την
ευθύνη στην περιφέρεια».
Παράλληλα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην παραδοχή της
κατασκευάστριας εταιρείας ότι θα υπάρξει πρόβλημα βιοπορισμού για πολλούς
αγρότες, αφού θα καταστεί δύσκολη η παραγωγή τροφής, κάτι που μπορεί, μάλιστα,
να οδηγήσει ακόμα και σε εξαρτήσεις από ξένες χώρες, ενώ συνέχισε με τα ζητήματα
της συντήρησης του αγωγού (δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην συνίζηση του εδάφους
και στην κατασκευή του TAP πολύ κοντά στην επιφάνεια), των κινδύνων που μπορούν
να προκληθούν από την πιθανή πρόκληση πυρκαγιάς (λόγω της τύρφης), των
δυσκολιών που θα επέλθουν στην άρδευση και την μετακίνηση των αγροτών από ένα
χωράφι σε ένα άλλο λόγω των ζωνών ασφαλείας που θα κατασκευαστούν πέριξ του
αγωγού. «Είναι ανάγκη για προληπτικές αντιδράσεις προκειμένου να αλλάξει η
όδευση του αγωγού, να μην περάσει από καλλιεργήσιμη γη και να μην σκλαβωθεί
αυτή από το διηνεκές της ζωής».
Φόβοι για την Τύρφη
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της κυριακάτικης συνάντησης, ο
κ. Καλπακίδης σημείωσε πως «αυτά που λέμε εδώ και τέσσερις μήνες, αρχίζουν και
καρποφορούν. Ενημερώνεται τόσο ο κόσμος όσο και οι φορείς. Πρέπει να δώσουμε
συγχαρητήρια στον τρόπο που εργάζεται το Τεχνικό Επιμελητήριο και ο Λάζαρος
Βασιλειάδης, ο οποίος έκανε μια εξαιρετική εισήγηση. Αναλύοντάς τη, μπορεί να
καταλάβει κανείς ότι τα οφέλη και οι σκοπιμότητες από το έργο είναι πολύ
διαφορετικά από όσα λέει η ίδια η εταιρεία. Μόλις το 30% των εργαζομένων από
τους 2.500 που θα απαιτηθούν θα είναι Έλληνες. Οι υπόλοιποι θα είναι από άλλες
χώρες, θα δημιουργηθούν γκέτα, πιθανότατα οκτώ στον αριθμό. Αυτό δείχνει τον
τρόπο που κινείται η εταιρεία. Αυτοί που όλοι διατείνονται για την προστιθέμενη
αξία που θα φέρει η εταιρεία, έχουν μάλλον παγιδευτεί και δεν είναι καλά
ενημερωμένοι. Δε βγαίνει ποτέ από το μυαλό μας ότι τα Τενάγη Φιλίππων πρέπει να
τα περιφρουρούμε. Πολλοί είναι αυτοί που τα ορέγονται. Η εταιρεία, πατώντας
πόδι σε αυτά τα εδάφη, θα μπορεί να δημιουργήσει τσιφλίκια. Κατ’ εξαίρεση έλαβε
την άδεια από την Ε.Ε. για την έναρξη υλοποίησης του TAP. Ποιος μπορεί να μας βγάλει από το
μυαλό ότι δε θα κάνει το ίδιο και στο μέλλον, π.χ. για την εξαγωγή και πώληση
της τύρφης και να μην μπορεί να παρέμβει κανείς; Πρέπει να δούμε τι ακριβώς
γίνεται με την εταιρεία, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει συζητήσεις με ιδιοκτήτες
γης για απαλλοτριώσεις. Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε πολύ σοβαρά. Γιατί βιάζεται
τόσο πολύ η εταιρεία; Υπάρχουν πολλά περίεργα που διαβάζουμε, ακόμη και για
πολιτικά παιχνίδια στο Αζερμπαϊτζάν. Αν περάσει ο αγωγός μέσα από τα Τενάγη θα
δημιουργηθεί μεγάλη καταστροφή και πιθανόν λόγω της συνίζησης να γίνει μια πολύ
μεγάλη λίμνη. Επίσης, μας προβληματίζει το γεγονός για τις ξεχωριστές
συναντήσεις με γυναίκες, αγρότες και λοιπούς κατοίκους. Σίγουρα, υπάρχει
σκοπιμότητα και είναι μια μελετημένη κίνηση από την κατασκευάστρια εταιρεία.
Αυτό φαίνεται και από τα ερωτηματολόγια, μέσα στα οποία ζητείται να αναφέρουν
οι κάτοικοι ποιο είναι το εισόδημά τους, αν κατέχουν ακίνητη περιουσία, αν τα
παιδιά παρατάνε το σχολείο και στρέφονται στη γεωργία κλπ».
Επιφυλάξεις και από Σιμιτσή
Την συνάντηση παρακολούθησε και ο περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Άρης
Γιαννακίδης, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι ο αγωγός δεν πρόκειται να περάσει από τα
Τενάγη, υπογραμμίζοντας πως «δε θα υπάρξει διαπραγμάτευση με όσους αποφασίζουν
για εμάς χωρίς εμάς».
Ο Α. Γιαννακίδης αναφέρθηκε στην κινητοποίηση των δήμων από
τους οποίους θα περάσει ο TAP, έκανε ειδική μνεία στην πρόταση που ετοιμάζεται
από το ΤΕΕ-ΑΜ, ενώ μίλησε και για τον σχεδιασμό του έργου υποστήριξης των
καλλιεργειών στα Τενάγη, το οποίο θα δώσει διαχρονική παρουσία στην περιοχή για
τα επόμενα 50-100 χρόνια και ίσως είναι το σπουδαιότερο έργο σε ολόκληρη την
περιφέρεια, προβλέποντας ότι μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η
διαδικασία χρηματοδότησης της μελέτης (ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ), η οποία
και θα εξασφαλίσει την συνολική χρηματοδότηση του έργου με το ποσό των 15
εκατομμυρίων ευρώ.
Αρνητικός για τους σχεδιασμούς της εταιρείας ήταν και ο δήμαρχος Καβάλας, Κωστής Σιμιτσής, που τόνισε ότι δε θα επιτρέψει διέλευση του αγωγού από τα Τενάγη Φιλίππων, ενώ ανέφερε ότι μοιάζει ορατό το ενδεχόμενο για κινητοποιήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 28 Σεπτεμβρίου, οι εκπρόσωποι της εταιρείας που θα κατασκευάσει τον ΤΑΡ, πρόκειται να ενημερώσουν το δημοτικό συμβούλιο Καβάλας.
Αρνητικός για τους σχεδιασμούς της εταιρείας ήταν και ο δήμαρχος Καβάλας, Κωστής Σιμιτσής, που τόνισε ότι δε θα επιτρέψει διέλευση του αγωγού από τα Τενάγη Φιλίππων, ενώ ανέφερε ότι μοιάζει ορατό το ενδεχόμενο για κινητοποιήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 28 Σεπτεμβρίου, οι εκπρόσωποι της εταιρείας που θα κατασκευάσει τον ΤΑΡ, πρόκειται να ενημερώσουν το δημοτικό συμβούλιο Καβάλας.
Τη συνάντηση παρακολούθησαν ακόμη ο βουλευτής Δράμας του
ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Καραγιαννίδης, με εκπροσώπους από τον όμορο νομό, ο πρώην
βουλευτής Καβάλας ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Εμμανουηλίδης, ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας,
Αρχέλαος Γρανάς, ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης ανάπτυξης, Γιώργος Γερομάρκος,
οι περιφερειακοί σύμβουλοι Κώστας Παπακοσμάς, Ανδρέας Μπαλίκας, Θόδωρος
Μαρκόπουλος, Χρήστος Ποτόλιας και Κατερίνα Γεροστεργίου, ο αντιδήμαρχος
τεχνικών υπηρεσιών, Θόδωρος Μουριάδης, καθώς και οι δημοτικοί σύμβουλοι Δήμητρα
Τσανάκα, Στέλλα Παπαδοπούλου και Άρης Βέρρος.